2008-02-25

Grunden, el och lite annat

Det har inte blivit av att uppdatera bloggen på ett tag trots att det hänt en del och då gäller det inte bara huset... Det har varit infektioner som gått runt i familjen, en son som fyllt tre år, sportlov och rensing av huset. Vi har hyrt ett förråd för att bli av med lite grejor inför försäljningen. Till råga på allt körde jag på ett vildsvin i lördagsnatt på linderödsåsen!! Jag har bara sett vildsvin i Skånes djurpark och aldrig i vilt tillstånd. Men det var två som kom utspatserande på E22:an och den siste kunde jag inte väja för. Men tur i oturen så klarade vi oss bra. Vi kunde köra med bilen hem. Det blev inte så stora skador på den. Jag ringde polisen som skickade ut en jägare. Vildsvinet hamnade i diket och såg inte ut att ha klarat sig. Vi gick ju inte precis fram och tog pulsen eftersom de kan bli väldigt aggressiva.

Men åter till huset så är grunden färdig och vi väntar på huset som kommer på torsdag! Grunden gjöts i förra veckan. När grunden gjordes passade vi också på att få uppfarten och lite runt huset och carporten avgrusat.

Grunden till huset

Carport och uppfart

För någon vecka sedan spenderade elektikern Mats tre timmar hos oss. Det är mycket
att tänka på när det gäller elen och vi var inte nöjda med förslaget vi fick från Myresjöhus så det en del ändringar. Det viktigaste var att bestämma de uttag som sitter vid ytterväggarna. Det skulle vara klart tills grunden skulle gjutas. Vi är fortfarande inte klara med elen på ovanvåningen, får sätta fart där. När det gäller uttag så vill vi ha ett vägguttag och ett uttag för en hängande lampa vid alla fönster. Sen har vi försökt att tänka hur vi tror att vi kommer att möblera för att slippa ha långa sladdar liggande. Det svåraste är vad vi ska ha för taklampor i den del av vardagsrummet som vi ska ha matbordet i. Ska det vara inbyggda spottar, spottar på skena eller andra lampor? Svårt och så är det naturligtvis en kostnadsfråga. Det får vi fundera mer på.

I fredags åkte vi Golvpoolen i Malmö för att försöka hitta kakel och klinkers. Vi hittade i alla fall klinkers till hallen. Det kommer att bli en svart platta med lite struktur. Det kommer att bli snyggt till de vita väggarna och ekgolvet. Men det får bli ett besök till för vi kunde inte bestämma oss för vad vi ska ha i badrummen och grovköket. Barnen tyckte inte att det var lika roligt som vi att vara där så det fick bli en tur till Ikea efteråt så de fick lite lunch i magen. Vi var också och kollade på tapeter och vi blev väldigt förtjusta i tapeter från eco tapeter. Det blir nog något från dem till vårt sovrum och kanske också någon vägg i hallen. Till Majas rum blir det nog pirattapeten från Sandbergs.
När det gäller färgen på putsen så var det annat ljus när vi var och kollade i helgen. Ljuset spelar verkligen stor roll hur man uppfattar en färg. Jag skrev ju innan att färgen var lite åt det grå hållet. I ljuset som var i söndags var det vitt och inte åt det grå hållet. Men hur som helst så är vi nöjda med valet.
Bloggen bråkar idag och jag kan inte få layouten att se ut som jag vill...

2 kommentarer:

annsofie sa...

Hej
Allt låter härligt utom det med vildsvinen. Tur i oturen
Svart klinkers i hallen låter trevligt men tapeter är jag dåligt uppdaterad på
På bomässan såg jag flera badrum med vit kakel, stora plattor, på "skrådden" som matschats med färgad kakel samma som golvet i ränder eller bårder. Detta kan ju också matschas med textilier
Vi hörs Ann-Sofie

Lotta sa...

Ja vildsvinen var inget roligt...

Kakel har vi inte riktigt bestämt men jag vet vad du menar och jag tycker att det är himla snyggt. Vi får se vad det blir!